De belastingdienst hanteert een mooie volzin met betrekking tot de eisen aan je administratie:
Uit de administratie moeten alle rechten en plichten blijken, inclusief alle overige gegevens die voor de belastingheffing van belang kunnen zijn.
Het eerste deel van de zin (”alle rechten en plichten”) is eenvoudig te bereiken door je boekhouding tijdig bijgewerkt te hebben. Hierover zijn zelden onduidelijkheden. Wat moet je nog betalen en wat is nog te ontvangen? De uitdaging zit in het tweede deel; alle overige gegevens. Je moet alles bewaren dat als onderbouwing dient voor de rechten en plichten. Waarop zijn je verkoopfacturen gebaseerd? Zijn alle inkopen wel betaald? Zijn er inkoopcontracten? In feite valt hier alles onder wat in je onderneming wordt vastgelegd, op papier of digitaal.
Normaliter kondigt de inspecteur aan dat deze een controle uit zal komen voeren. Hij of zijn bezoekt je bedrijf, ook al is dit aan de keukentafel. Er wordt aangegeven welke belasting en welke periode gecontroleerd wordt. De inspecteur moet zich legitimeren en mag in principe alleen met toestemming de woning binnen gaan.
Als ondernemer ben je verplicht om mee te werken aan een belastingcontrole. De inspecteur moet toegang krijgen tot alle gebouwen die bij de onderneming horen. Je moet alle gegevens en inlichtingen verstrekken die voor de controle van belang kunnen zijn. Je moet inzage geven in je administratie en toestaan dat er kopieën gemaakt worden. Het kan zelfs zo zijn dat de inspecteur toegang tot jouw administratie wil hebben om gegevens van een andere onderneming te controleren. Iedere medewerker/-ster moet een identiteitsbewijs kunnen laten zien. Deze moet tevens in de personeelsadministratie zitten.
Er zijn veel dingen die “moeten” bij een belastingcontrole. Het komt meer dan eens voor dat de ondernemer een hele andere taal spreekt dan de belastinginspecteur, al praten ze beiden Nederlands. Daarom is het fijn als er iemand met een financiële en/of fiscale achtergrond meekijkt met de controle. Dit voorkomt miscommunicatie die vervelende gevolgen kan hebben.
Een groot voordeel van Gere-geld is dat het boekhoudpakket online staat. Al je gegevens, facturen et cetera staan veilig in de cloud opgeslagen. Wil je meer informatie over de beveiliging van Gere-geld? Stel hier je vraag.
Dit is één van de vele redenen dat er administratiekantoren van Gere-geld zijn, naast het boekhoudpakket. Zij zijn je financiële en fiscale geweten. Mocht je een controle krijgen, dan kunnen zij je verder helpen.
Op jouw financieel succes,
Machiel Keet,
Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.