De eigen woning in de inkomstenbelasting
Van alle Nederlanders woont circa 60% in een koophuis en 40% in een huurhuis. De kans dat je in de inkomstenbelasting deze gegevens in moet vullen is daarmee best groot. Voor de belasting wordt het er echter niet eenvoudiger op omdat je op hypotheken van voor 2013 niet verplicht bent om af te lossen. Hypotheken die daarna afgesloten zijn kennen deze verplichting wel.
Hypotheekrente
Het geldt al een hele tijd dat de rente van de hypotheek maximaal dertig jaar aftrekbaar is. Indien de hypotheek voor 2001 afgesloten is, begint de termijn van dertig jaar te tellen op 1 januari 2001. Heb je je huis tussen 28-10-2012 en 01-01-2018 verkocht en is er een restschuld overgebleven? Dan mag je de rente op de restschuld maximaal 15 jaar aftrekken.
Het belastingpercentage van de teruggaaf neemt vanaf 2014 met 0,5% af. Het hoogste tarief is 52% belasting. 2018 is het vijfde jaar waarmee het maximale belastingvoordeel tegen een tarief van 49,5% behaald kan worden. Dit kan alleen als je in de hoogste belastingschijf zit. Je zit in het hoogste tarief als je meer dan € 68.507 per jaar verdient.
Bijtelling
Officieel is er een staffel in de bijtelling. Echter alle woningen met een WOZ waarde tussen € 70.000 en € 1.060.000 kennen een bijtellingspercentage van 0,7%. Deze bijtelling wordt in mindering gebracht op de aftrekposten van de eigen woning. Is de WOZ hoger dan € 1.060.000, dan geldt er een bijtelling van € 7.420 + 2,35% van het deel WOZ waarde dat boven de € 1.060.000 uitkomt.
De bijtelling kan nooit hoger zijn dan de hoogte van de aftrekbare kosten. Zijn er geen aftrekbare kosten, dan is er ook geen bijtelling.
Schenkingen tot € 100.000
Zijn er tussen 01-10-2013 en 01-01-2015 schenkingen gedaan met een maximaal bedrag van € 100.000 en is dit bedrag gebuikt om de woning te verbeteren of de hypotheek af te lossen? De schenking is dan vrij van erfbelasting. Het kan ook gaan om een aflossing van een restschuld. Als de restschuld voor 01-01-2018 ontstaan is, valt deze in box 1.
Eenmalige kosten
Bij de aankoop van een huis zijn eenmalige kosten gemoeid. Bij eenmalige kosten moet je denken aan bemiddelingskosten voor het krijgen van een hypotheek (advieskosten, afsluitkosten) etc. Kosten van de notaris, het kadaster, aanvraagkosten voor de NHG (Nationale Hypotheek Garantie), bouwrente of rente op een verbouwingsdepot.
Periodieke betalingen aan erfpacht, opstal of beklemming
Staat je woning op de grond van een ander? Dan betaal je in veel gevallen erfpacht, opstal of beklemming. Deze kosten zijn aftrekbaar in box 1 in de inkomstenbelasting. Als je dit ineens afkoopt, is de afkoop niet aftrekbaar, maar de lening waarmee de afkoop gefinancierd is wel.
Zoals je ziet komt er nogal wat kijken bij een eigen woning. En dan zijn er nog meer uitzonderingen en regels, maar die zijn voor de meeste mensen niet van toepassing.
Heb jij vragen over je aangifte inkomstenbelasting? Neem dan contact op met het kantoor dat het dichtst bij jou in de buurt is.
Op jouw financieel succes,
Machiel Keet,
Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er.
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”.
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld.
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.