De super lage bijtelling maakt een motor van de zaak zo aantrekkelijk!
Het bedrag, dat je na de bijtelling daadwerkelijk als extra belasting berekent, blijft voor een motor meestal beperkt tot enkele tientallen tot enkele honderden euro’s. Terwijl dit voor auto’s vaak meerdere duizenden euro’s bedraagt. Door een motor van de zaak te kiezen in plaats van een auto van de zaak, bespaar je duizenden euro’s per jaar. En niet alleen voor de werknemer is een motor van de zaak interessant: door de lagere aanschafprijs, de lagere afschrijving en het relatief lage brandstofverbruik van een motor bespaart ook de werkgever honderden euro’s per maand.
Elektrische motorfiets
Het wordt nog voordeliger als je elektrisch gaat rijden. Bedrijven kunnen dankzij subsidieregelingen namelijk bijzonder goedkoop elektrische motorfietsen aanschaffen. Via de MIA en Vamil wetten kunnen bedrijven van een aantrekkelijke investeringsaftrek genieten en dat maakt de elektrische motor voor de werkgever voordelig. De werkelijke kilometerkosten zijn door al die aftrekposten ook verwaarloosbaar. Dat wil zeggen; als je die kosten al moet opgeven.
Wie een auto van de zaak heeft weet het: de bijtelling is bepaald niet mals. Veel mensen weten niet dat een motor van de zaak voordeliger is. Wie de laatste tijd op de weg zit, weet dat er dagelijks in Nederland meer dan 300 km file staat. Met je lease-auto heb je weinig andere keus dan aan te schuiven, maar met je motor kan – en mag – je tussen de files doorrijden. Dat spaart enorm veel tijd. En daar blijft het niet bij, bij het parkeren wint de motor het van de auto. Waar je met de auto lang moet zoeken naar een dure parkeerplek, parkeer je de motor gewoon gratis op de stoep, daar waar je wezen moet.
De auto-bijtelling
De belastingdienst is een stuk vriendelijker voor “de motor van de zaak” dan voor de “auto van de zaak”. Dat verschil zit hem in de bijtelling. De auto van de zaak wordt door de fiscus gezien als “loon in natura”. Daar wil de fiscus inkomstenbelasting over heffen. Daarom is bedacht dat je een deel van de cataloguswaarde van de auto – 22% in 2017 – moet optellen bij het jaarinkomen, waarover je inkomstenbelasting betaalt. Over die “bijtelling” betaal je inkomstenbelasting, waarbij de hoogte van het bedrag afhangt van de belastingschijf waarin het hoogste deel van je inkomen valt.
De motor-bijtelling
Veel mensen denken dat voor de motor dezelfde bijtellingsregels gelden als voor auto’s, anderen denken dat er geen bijtelling is. Dat is beiden niet waar. Voor een motorfiets moet je wel degelijk bijtelling betalen, maar die wordt berekend op een manier die financieel gunstiger is. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen. De kosten van de kilometers die je privé rijdt moet je bij je belastingaangifte en bij je inkomen optellen, dus aantal privé km x de kilometerkosten. Er zit dus wel wat extra rekenwerk aan vast. Woon-werk-ritten worden daarbij niet als privé-km gezien. Wat je werkelijk aan bijtelling betaalt zit eerder in enkele honderden, dan in duizenden euro’s. Het is wel verstandig om altijd privé kilometers op te geven. Het is aan de belastingdienst om te bewijzen of het aantal kilometers klopt, zodra ze eraan twijfelen. En dat is lastig. Als je geen privé kilometers opgeeft en toch privé rijdt, is dat gemakkelijker te achterhalen.
Ondernemers
Voor ons als ondernemers zitten er meer voordelen aan een motorfiets “van de zaak”. Dezelfde bijtellingsregels gelden: ook al kopen zij hun auto of motor zelf en betalen ze zelf alle kosten. Die bedragen kunnen ze wel als bedrijfskosten van de winst aftrekken, zodat ze over dat bedrag geen winstbelasting betalen. Daar krijg je de bijtelling voor terug, die wordt afgetopt tot het bedrag van de werkelijke kosten. Een ander deel van de ondernemers rijdt de auto privé en declareert 19 cent per gereden zakelijke kilometer. Niet kostendekkend, maar beter dan niks. Een motor van de zaak is voor de kleine zelfstandige voordeliger. Ten eerste omdat de bijtelling veel lager is dan de totale kosten, zodat het ook daadwerkelijk nut heeft je motor zakelijk te rijden. Je kunt mogelijk gebruik maken van de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Je mag dan 28% van de netto prijs van je motor bij je belastingaangifte van je belastbaar inkomen aftrekken. Hoeveel dat scheelt hangt af van je belastingschaal.
Twee rekenvoorbeelden van de bijtelling ter vergelijking:
Kosten middenklasser (nieuwprijs €28.390,– )
Bijtellingsbedrag: 22% van cataloguswaarde: € 6.246,-
Bij belastbaar inkomen tot € 19.982,- (tarief 36,55%)€ 2283,-
Bij belastbaar inkomen van € 19.982,- tot € 33.791,-(tarief 40,8%) € 2548,-
Bij belastbaar inkomen van € 33.791,- tot € 67.072,-(tarief 40,8%) € 2548,-
Bij belastbaar inkomen hoger dan € 67.072,- (tarief 52%) € 3247,-
Yamaha Tracer 700 (nieuwprijs € 8.999,-)
(bij 10.000 km waarvan 3000 km privé)
Afschrijving per jaar (looptijd 4 jaar): € 990,-
Benzine per jaar:(10.000/25 x € 1,56) € 624,-
Belasting € 120,-
Verzekering (sterk afhankelijk van persoonlijke situatie) € 350,-
Kosten onderhoud en banden € 600,-
Totale kosten per jaar € 2.633,-
Kosten per kilometer: € 0,26
Bijtellingsbedrag privé: km privé x km prijs € 790,-
Jaarlijkse bijtellingsbelasting Yamaha Tracer 700 (tarief 2017):
Bij belastbaar inkomen tot € 19.982,- (tarief 36,55%) € 289,-
Bij belastbaar inkomen van € 19.982,- tot € 33.791,- (tarief 40,8% € 322,-
Bij belastbaar inkomen van € 33.791,- tot € 67.072,- (tarief 40,8%) € 322,-
Bij belastbaar inkomen hoger dan € 67.072,- (tarief 52%) € 410,-
Je ziet dat de bijtelling van een motor ten opzichte van een auto die circa drie keer zo duur is, slechts 12% van de bijtelling netto kost (bij het gemiddelde belastingtarief).
Geopperde nadelen
Het nadeel is dat je de kilometers bij moet houden en een motorrijbewijs moet hebben. De meeste Nederlanders hebben geen motorrijbewijs. Daarnaast speelt voor velen de weersomstandigheden mee. Rijden in de regen is in de auto al geen pretje, laat staan op de motor. Tot slot zijn er de veiligheidsaspecten. Op een motor ben je kwetsbaarder dan in een auto.
Kun je voor jezelf alle bezwaren pareren? Dan is de motor een goed en voordelig alternatief van de auto van de zaak.
Op jouw financieel succes,
Machiel Keet,
Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er.
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”.
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld.
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.