De ellende van de losse bonnetjes
Iedere ondernemer kent het wel, alle losse bonnetjes. Bij de ene puilt aan het einde van het kwartaal, vlak voor de btw aangifte, de portemonnee uit. De andere ondernemer gaat nog eens grondig door de auto heen want er liggen bonnetjes in het handschoenenkastje, in de deur, op de achterbank et cetera. Een andere veel gehoorde uitspraak is dat je de (horeca) bonnetjes niet hoeft te boeken want je krijgt de btw toch niet terug. Of dat het de moeite niet waard is om de bonnetjes onder de € 25,- te boeken omdat het meer kost dan het oplevert.
Boek alle bonnetjes
Om te beginnen klopt het dat de btw op de horeca bonnetjes niet afgetrokken mag worden als voorbelasting. Je boekt dus het totale bedrag, inclusief de btw, in de kosten. Die uitspraak is dus correct. Maar door de bonnetjes wel te boeken, zorg je ervoor dat de zakelijke horeca kosten er wel voor zorgen dat je winst lager wordt. En als je winst lager is, dan betaal je minder inkomstenbelasting. Let wel, in 2017 mag je van de bonnetjes (voedsel, drank, genotsmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen incl. reis en verblijf) 80 % van de kosten aftrekken. Een andere optie is dat je alle kosten aftrekt boven de drempel van € 4.500,-. Hoeveel minder inkomstenbelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Voor de meesten zal dit 40,4 % zijn, maar dat kan oplopen tot 52%.
De overige bonnetjes onder de € 25,- bestaan vaak uit parkeerkosten en uit kantoormateriaal dat even snel in de winkel gehaald wordt. Hiervan is de btw wel terug te vragen als deze op de bon staat. Daarbovenop verlaagt het ook je winst waardoor je minder inkomstenbelasting betaald. Deze kleine bedragen worden meestal wel van de zakelijke rekening gepind. Je moet ze dus toch verwerken. Dan kun je ze net zo makkelijk meteen boeken.
Hoe kan ik het me makkelijk maken?
Je moet de bonnetjes, net als de rest van je administratie, zeven jaar bewaren. De leesbaarheid van de bonnetjes moet je ook kunnen garanderen. Iedereen weet ook dat de thermo papier bonnetjes na verloop van tijd onleesbaar worden. Daarom kopiëren veel ondernemers de bonnetjes voor het archief. Er is natuurlijk een manier om het jezelf makkelijker te maken. Gekoppeld aan Gere-geld is een app. Je maakt in de winkel, restaurant, tankstation of waar dan ook waar je een bedrag pint, meteen een foto van het bonnetje. De foto stuur je met de app meteen naar je boekhouding. Als je later je boekhouding opent, dan komt het bonnetje naar voren om te boeken. Klik klik klaar. Als je nu je bank boekt, je had het toch van de zakelijke rekening gepind, dan kun je het mooi afboeken.
Heb je vragen over Gere-geld en de werking van de app, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
Met vriendelijke groeten,
Machiel Keet,
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Volg de online cursus met de CIJFER methode
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
– Toegang tot honderden online trainingen voor ondernemers
Wij helpen ZZP-ers / ondernemers met de boekhouding. Kent u iemand die hulp kan gebruiken bij de boekhouding? Iemand die de boekhoudtijd wil halveren en het financieel inzicht wil verdubbelen? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.