Boek: "Ik heb niets met cijfers" Voor iemand die niets met cijfers heeft, maar er wel iets mee moet.
Bestel nu!

Page content

Kopen, huren of leasen

Wat is wijsheid?

Deze vraag komt bij iedere ondernemer wel een keer voorbij. Wat is wijsheid? En waarom zou je voor het een of het ander kiezen? Het is prettig om daar van tevoren over na te denken en een beslissing te nemen. Wat je uiteindelijk ook kiest maakt niet uit, maar maak de keuze wel bewust.

Kopen

Erg belangrijk in het maken van de keuze is het feit of je binnen je onderneming over cash beschikt. Is je bankrekening bijna leeg, dan wordt het zelf door de onderneming financieren erg lastig. Wat je vervolgens nog kunt overwegen is om vanuit privé geld aan de onderneming te lenen om zo je banksaldo aan te vullen om te kunnen investeren. Hierbij is het tevens de vraag of je privé het geld wel hebt, en of je het überhaupt in je onderneming wil stoppen. Als je al veel privé geld in de onderneming gestopt hebt, kan het een keer genoeg zijn. Gezien de lage rentestand, kan het een overweging zijn om te lenen in plaats van zelf te financieren.

Als je het linksom of rechtsom aanschaft, ben je per direct juridisch en economisch eigenaar en kun je ermee doen wat je wil. Als je het zelf aanschaft, direct af na inbreng van kapitaal vanuit privé, dan versterk je de positie van je onderneming. De investering mag echter geen druk leggen op de uitbreiding en groei van je onderneming. Het is eenvoudiger om een financiering te krijgen met een onderpand als “gewone” groei financiering.

 

Huren

Als je gaat huren, dan wordt je geen eigenaar. Je mag tegen de vaste maandelijkse vergoeding, gebruik maken van hetgeen je huurt. Het is ook niet de bedoeling om er ooit eigenaar van te worden. Met uitzondering van de beursgenoteerde ondernemingen, komen de gehuurde activa niet op de balans te staan. In de interne / inrichtingsjaarrekening worden de huurverplichtingen apart vermeldt.

 

Lease (financial of operational)

Het belangrijkste verschil tussen financial en operational lease zit in het eigendom. Bij operational lease blijft de leasemaatschappij juridisch en economisch eigenaar van het leaseobject. Bij financial lease word je direct eigenaar van het object.

 

Doordat je bij financial lease eigenaar wordt komt de waarde op de balans te staan bij de materiële vaste activa. Op iets dat je in eigendom hebt ga je afschrijven. De afschrijvingskosten komen in de resultatenrekening terecht als afschrijvingskosten. In feite sluit je een lening af bij de leasemaatschappij voor je investering. De lening komt op de balans onder de langlopende schulden, je lost de schuld maandelijks af bij de leasemaatschappij. Bij financial lease heb je dus een bezitting (het object) en een schuld aan de leasemaatschappij op de balans staan, en komen de jaarlijkse afschrijvingskosten in je resultatenrekening. Bij operational lease krijg je elke maand een factuur met btw van de leasemaatschappij. Deze leasekosten komen direct in de resultatenrekening. Bij operational lease is er geen eigendom dus komt er niets op de balans te staan. Voor multinationals is de wetgeving wel aan het veranderen. De operational leaseverplichtingen en de bezittingen in de toekomst moeten op de balans opgenomen gaan worden.

 

Bij financial lease ben jij de eigenaar en loop je ook alle economische risico’s. Bij operational lease blijft de leasemaatschappij eigenaar. Dat is tevens de reden dat de leasemaatschappij de zorg op zich neemt voor bijvoorbeeld verzekering en onderhoud. Hoe beter de leasemaatschappij zorgt voor haar bezit, hoe meer deze aan het einde van de looptijd nog waard is.

 

Bij zowel operational als financial lease kan er een slottermijn zijn. Bij financial lease is dit de laatste betaling van de lening aan de leasemaatschappij. Bij operational lease wordt aan het einde van de looptijd regelmatig de mogelijkheid geboden om tegen een vooraf afgesproken bedrag het lease object, aan het einde van de looptijd, over te nemen. Vanaf dat moment komt het object in eigendom.

 

Bij kopen en bij financial lease ben je eigenaar en mag je investeringsaftrek claimen.

 

Is het nog lastig om een keuze te maken? Neem dan contact op met één van onze administratiekantoren.

 

Op jouw financieel succes,

 

Machiel Keet,

Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er

– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”

– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld

– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.

– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?

 

Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.

Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.

Comment Section

0 reacties op “Kopen, huren of leasen

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.