Iedere ondernemer herkent het wel, de stapel met bonnetjes aan het einde van de maand. Dit is een hele administratie die ook de bijbehorende kosten met zich meebrengt.
Naast deze administratieve rompslomp is ook de btw op de bonnetjes in gevaar. Maar hier is iets aan te doen.
De situatie
U heeft vandaag iets nodig van winkel A, dus u gaat ernaar toe en schaft het artikel aan, en door naar winkel B voor het volgende artikel. Dit gaat zo meerdere keren per maand. Aan het einde van de maand heeft u per winkel een tiental bonnetjes.
BTW op de bonnetjes aftrekbaar?
Als op de bonnetjes al BTW vermeldt staat, dan mag u deze niet in mindering brengen. U koopt dus als consument. De gegevens van uw onderneming staan niet vermeldt op de factuur, waardoor u formeel gezien de BTW ook niet mag aftrekken.
Eerder is er een blog geschreven over de factuurvereisten.
De oplossing
Deze is relatief eenvoudig. U gaat maandelijks, tegelijkertijd met uw nieuwe aankoop, naar de winkel. Echter nu neemt u alle bonnetjes van de afgelopen maand mee. U vraagt de winkelier om een handgeschreven bon te maken van al uw aankopen. Deze aankopen mogen best getotaliseerd zijn naar artikelgroep. Nu heeft u een factuur met uw bedrijfsnaam erop en de bedragen met de BTW.
Komen de losse inkopen slechts sporadisch voor, laat dan meteen een handmatig geschreven bon uitschrijven.
De besparing
De besparing zit enerzijds in de BTW die u nu op de juiste wijze terug kunt krijgen en anderzijds in de verwerking van uw administratie. Als u deze zelf doet en u moet of tien losse bonnetjes boeken of één verzamelnota, dan is er een aardige tijdsbesparing. Besteed u dit uit aan een administratiekantoor, dan kunt u hier korting vragen. Lees ook de blog over de besparingen bij uw administratiekantoor.
Wilt u op een eenvoudige wijze de administratie voeren, de boekhoudtijd halveren en het financieel inzicht verdubbelen? Meldt je dan nu aan als abonnee van Gere-geld. We helpen u in één uur helemaal gratis aan de slag. Als u werkzaamheden wil uitbesteden dan kan dat bij het gelieerde administratiekantoor.