Gevolgen van de auto op de zaak of privé
Cor
11 november 2015 

Gevolgen van de auto op de zaak of privé

Allereerst is er de keuze of de auto op naam van de zaak komt te staan of dat deze privé gekocht wordt en dat er kilometers gedeclareerd worden.

De auto van de zaak blijft altijd een overweging die erg persoonlijk is, en ook afhankelijk van het feit of je een kilometerregistratie bij wil houden, en hoe volledig deze is.

Daarnaast zijn er nog verschillen tussen de BTW en de inkomstenbelasting met betrekking tot de auto.

imagesS95W6X3E

Auto op naam van de zaak

Als de auto op naam van de zaak komt te staan, dan zijn in eerste instantie alle kosten aftrekbaar van de winst. Dit zijn de operational leasekosten of afschrijvingskosten, brandstof, verzekering, MRB en de onderhoudskosten. Bewaar daarom alle facturen en bonnetjes goed, of scan ze in en sla ze op in het boekhoudpakket, dan ben je ze nooit meer kwijt.

Geen kilometerregistratie

De auto wordt zowel privé als zakelijk gebruikt en om verschillende redenen wordt er geen kilometerregistratie bijgehouden. Dan wordt in de inkomstenbelasting rekening gehouden met de bijtelling. Het bijtellingspercentage over de cataloguswaarde is afhankelijk van de milieu klasse van de auto. Let op dat deze voor veel “zuinige” auto’s volgend jaar de bijtelling omhoog gaat.

Voor de BTW en de winstberekening voor de inkomstenbelasting zijn alle kosten aftrekbaar. Bij de BTW is aan het einde van het jaar nog één correctie, 2,7 % (ouder dan 5 jaar, 1,5%) van de cataloguswaarde moet in mindering gebracht worden op de terug te vragen BTW

Wel kilometerregistratie

Als er wel een kilometerregistratie bijgehouden wordt, dan zijn er een drietal mogelijkheden hoe om te gaan met de kosten van de auto.

  1. Het aantal privé kilometers is minder dan 500 kilometer per jaar. In dit geval is er geen bijtelling op basis van de cataloguswaard. Alle kosten van de auto mogen in mindering gebracht worden op de winst en alle BTW mag teruggevraagd worden.
  2. De werkelijke kosten worden opgevoerd, en aan het einde van het jaar wordt bekeken welk deel privé was en welk deel zakelijk. Dit is gebaseerd op het aantal kilometers. Voor de inkomstenbelasting wordt woon-werk niet als privé geteld en voor de BTW wel. Het privé percentage wordt gecorrigeerd op de teruggevraagde BTW. Stel u heeft € 10.000,- kosten, waarin € 1.700,- BTW teruggevraagd is en er zijn 25% privé kilometers gereden. Dan wordt 25% * € 1.700,- = € 425,- uit de teruggevraagde BTW gehaald en naar de autokosten geboekt. De bijtelling bij meer dan 500 km privé kan nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten. Deze regeling is met name interessant voor de oudere auto die al afgeschreven is. Stel de cataloguswaarde van de auto is € 25.000,- met een bijtelling van 20%, dan is de bijtelling € 5.000,-. Maar het aantal kilometers is niet al te hoog en de auto is al een aantal jaren oud, waardoor de afschrijving nihil is. Dan kan het zo zijn dat de werkelijke kosten bijvoorbeeld maar € 4.000,- zijn. Dit is dan ook het maximum bedrag voor de bijtelling.
  3. De derde optie is het declareren van de zakelijke kilometers tegen € 0,19 per kilometer. Al deze kosten mogen als zakelijke kosten geboekt worden en verlagen zo de winst. Voor de BTW mag het zakelijk deel van de kosten in mindering gebracht worden. Dit zijn dan negatieve autokosten die teruggevraagd worden van de fiscus.

Dit zijn de regels met betrekking tot de auto van de zaak. Voor meer informatie klik op de link naar het contactformulier en nemen contact met u op om de specifieke vraag te beantwoorden.

Vragen en opmerkingen kunnen in onderstaande commentaarbox gezet worden. Reactie gegarandeerd.

Over de schrijver
Cor
marcel hesp
Door

marcel hesp

op 12 Nov 2015

mijn auto is van 2005, heeft een restwaarde van ongeveer 3-4000 euro. ik rijd waarschijnlijk 75% zakelijk. momenteel krijg ik een vergoeding van 0.19 per kilometer. is het wellicht beter om de auto op de zaak te zetten en een kilometerregistratie bij te houden? wel 453000 km gelopen. mogelijke opvolger zal ook een gebruikte auto zijn.

Machiel
Door

Machiel

op 17 Nov 2015

Beste Marcel, Bedankt voor je reactie Een wat oudere auto op de zaak zetten wordt pas echt interessant als deze een leeftijd van 15 jaar bereikt heeft. Dan gaat de bijtelling over de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde. Bij de huidige vergoeding van € 0,19 zal het zo zijn dat de kosten hoogstwaarschijnlijk ruimschoots gedekt zullen zijn. Tenzij je een grote reparatie aanstaande hebt. Mijn advies zou zijn o.b.v. de informatie uit je mail, om de auto privé te houden. Met vriendelijke groeten Machiel Keet

Reactie plaatsen