Factuurdatum en de BTW

De factuurdatum is leidend voor de BTW

 

Als ondernemer stel je verkoopfacturen op. Deze verkoopfacturen zijn dan belast met BTW. Als je te maken hebt met BTW dan zijn diverse administratieve verplichtingen. De fiscus stelt eisen aan de administratie.

Er zijn bedrijven die geen BTW in rekening brengen omdat zij onder een uitzonderingsregeling vallen. Bekende uitzonderingsgevallen zijn de verzekeringen (let op: assurantiebelasting is een andere belastingsoort dan de BTW) en bijvoorbeeld rente en bankkosten. Daarnaast is de BTW verlegd in de branches als de bouw en de schoonmaak. De BTW wordt verlegd naar de hoofdaannemer.

 

We gaan er vanuit dat je factureert met BTW, en dus niet onder een uitzonderingsregeling valt.

 

Wanneer moet je de factuur verzonden hebben?

Voor de BTW aangifte is de datum die u op uw factuur vermeldt leidend. U bent verplicht om uiterlijk op de 15e van de maand, alle goederen en diensten van de voorgaande maand gefactureerd te hebben (en de factuur uitgereikt aan uw klant). factureren vanuit uw boekhoudpakket, doen! Let er ook op dat je verkoopfacturen aan alle wettelijke eisen voldoen.

  • Het kan gunstig zijn om een factuur wat later uit te reiken omdat je dan pas in de opvolgende maand of kwartaal de BTW hoeft af te dragen.
  • Veel later factureren is van een andere kant bekeken ook weer minder aantrekkelijk. Na de late facturatie begint ook de betalingstermijn pas te lopen en ontvangt je je geld dus ook pas later.
  • Ook kunt u een forse boete krijgen als u de factuur te laat uitreikt. Deze boete geldt per te laat uitgereikte factuur, en kan zo dus aardig in de papieren lopen

 

Wanneer bent je, als ondernemer, niet verplicht te factureren?

Stel je hebt een onderneming waarbij u normaliter BTW in rekening zou moeten brengen en af moet dragen. Dan is daar één uitzondering op, je doet een verzoek om ontheffing van de administratieve verplichtingen. Dit zijn over het algemeen bedrijven met een bijna hobby-matig karakter. Deze regeling is ook van toepassing op de particulieren met de zonnepanelen. Zo komen zij onder de facturatieplicht uit.

Voordelen ontheffing administratieve verplichtingen:

  • U bent niet meer verplicht om facturen uit te reiken. U mag wel factureren, maar dan zonder de BTW vermelding op de factuur.
  • U hoeft geen BTW aangifte meer te doen.

Nadeel ontheffing administratieve verplichtingen:

  • Je mag de in rekening gebrachte BTW ook niet meer terugvragen. Dit is met name van belang als je wil gaan investeren, en de BTW op de investering terug wil gaan vragen.

Zit je na het lezen nog met vragen? Dan kun je contact opnemen met één van onze administratiekantoren Gere-geld

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat deze gerust achter in de onderstaande commentaar-box.

Op jouw financieel succes,

 

Machiel Keet,

 

– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”

– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld

– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.

– Volg de online cursus met de CIJFER methode

– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?

– Toegang tot honderden online trainingen voor ondernemers

 Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.

Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.

Over de schrijver
Reactie plaatsen