Wanneer moet ik een leningsovereenkomst maken met mijn eigen BV?
Tussen de privé bankrekening en de zakelijke bankrekening gaan nog wel eens wat bedragen heen en weer. Ook komt het regelmatig voor dat je privé iets voor de zaak betaald of iets zakelijk betaald hebt wat eigenlijk een privé uitgave is. Dit zijn de kleinere bedragen. Wat nu als de bedragen groter worden. Moet er dan een leningsovereenkomst komen?
Rekening courant
Voor de relatief kleinere bedragen is het toegestaan om een rekening courant verhouding met je bedrijf aan te houden. Zolang het totaal van de bedragen maar niet boven het bedrag van € 17.500 uit komt. Zodra de magische grens van € 17.500 doorbroken wordt, ben je verplicht om rente te berekenen. Het gaat om het doorbreken van de grens, niet de saldi op 1 januari of op 31 december. Het maakt niet uit of het om een vordering of om een schuld aan je bedrijf gaat. In beide gevallen moet er rente berekend worden. De fiscus heeft geen verplicht rente percentage dat gehanteerd moet worden, hierin ben je dus redelijk vrij.
Leningsovereenkomst
Zodra je een geldbedrag van of aan je BV leent, dan moet je hier een leningsovereenkomst voor afsluiten met jezelf. Het voelt wellicht een beetje raar aan om met jezelf een leningsovereenkomst te sluiten, meer het is wel de bedoeling. Zie je onderneming als een ander waarmee je de overeenkomst aan gaat. De hoogte van de lening staat in de overeenkomst, net als het rentepercentage en de aflossingstermijnen die je met jezelf afspreekt. Het is niet zo dat je alleen bij bedragen groter dan € 17.500 een leningsovereenkomst af moet sluiten. Dit geldt voor alle leningen waarbij je een aflossing afspreekt.
Zakelijke voorwaarden
De lening moet wel aan alle zakelijke voorwaarden voldoen. Zo moet deze dus schriftelijk vast gelegd worden, een zakelijke rente afgesproken worden en de wijze van terugbetaling. Bij “Zakelijke rente” moet je je voorstellen dat het een rentepercentage is dat je ook aan een ander zou vragen, of dat bijvoorbeeld een bank jou zou vragen. De hoogte van het rente percentage wordt bijvoorbeeld mede bepaald door het feit of er een zekerheid afgegeven is. Een voorbeeld is het recht van hypotheek, als de BV je privé woning financiert. Hoe hoger de zekerheid, hoe lager de rente. De laatste belangrijke voorwaarde is dat door de financiering de onderneming aan de betalingsverplichtingen moet kunnen blijven voldoen. Je mag de onderneming niet in gevaar brengen door er geld van te lenen.
Wil je meer weten omtrent het lenen van of aan je bedrijf, neem dan gerust contact op met één van onze administratiekantoren.
Op jouw financieel succes,
Machiel Keet,
Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.