Administratieve keuzestress
Je kunt je administratie uitstekend zelf doen. Iedereen kan boekhouden. De vraag is alleen hoeveel interesse je hebt om het zelf te doen. Hoeveel tijd wil je aan je boekhouding besteden? En welke kennis van financiën en belastingen heb je? Dit is een persoonlijk afweging.
Doordat de boekhouding steeds verder geautomatiseerd wordt, kost het steeds minder tijd. Een ander voordeel van steeds verdergaande automatisering is dat de foutenkans kleiner wordt. Waar voorheen verschillende gegevens meerdere keren overgenomen moesten worden, wordt nu alles automatisch aan elkaar gekoppeld. Niemand is echter foutloos in het overnemen van gegevens.
Het maken van je verkoopfacturen blijf je zelf doen. Er is niemand die zo goed weet wat er gefactureerd moet worden als jij. Inkoopfacturen verwerken is een handeling die eenvoudig is en makkelijk om te leren. Het is mogelijk om bankafschriften in te lezen in je boekhouding en om bedragen automatisch toe te wijzen aan klanten of leveranciers. Dit is qua tijd het meest arbeidsintensief, maar je kunt het makkelijk zelf doen.
Belastinggids doornemen
De site van de belastingdienst is uitgebreid. Hier kun je ook de belastinggids downloaden. Belastingwetten veranderen jaarlijks. Het is niet aan te raden om de hele belastinggids door te lezen of de site van de belastingdienst te gaan bestuderen. Het is een doolhof waar je makkelijk in kunt verdwalen.
Belastingen zijn een specialisme op zich. Als zzp’er of winkeleigenaar/restauranteigenaar kun je uitstekend vooruit met een belastingconsulent. Administratiekantoren beschikken over een belastingconsulent. Bij een middelgrote of grote onderneming ben je aangesloten bij een accountantskantoor. Een accountantskantoor heeft een fiscalist in dienst. Kom je bij hele grote ondernemingen en daarmee bij grote accountantskantoren, dan is er een specialist per belastingsoort aanwezig.
Omdat de belastingen per jaar wijzigen en de materie niet lekker wegleest, raden we je aan om dit niet zelf te doen. De wereld van belastingen is dermate complex en uitgebreid dat het onhaalbaar is om hier alles van af te weten. Het specialisme van de belastingen gaat samen met financiën. Dit is de reden dat het vaak gecombineerd wordt.
Opleiding
Ben je een startende ondernemer en wil je alles van je boekhouding weten? Dan is het volgen van een opleiding een mogelijkheid. Het volgen van een algemene opleiding kost je gemiddeld een jaar. Vraag jezelf af wat je in dat jaar nog meer had kunnen doen. Het volgen van een opleiding die niet bij jouw kernkwaliteit hoort, is een bijzaak.
Laat je in je eerste jaar begeleiden door een administratiekantoor. Met specifieke begeleiding krijg je antwoord op al jouw vragen. Bij het volgen van een opleiding krijg je slechts algemene antwoorden. Jij wilt weten hoe jouw boekhouding elkaar steekt. Vragen stellen die voor jou relevant zijn. Dat er naast jouw situatie vele andere mogelijkheden zijn, is voor jou niet relevant. Besteed je tijd daarom wijs. Laat je begeleiden in het eerste jaar en zorg dat je inzicht en overzicht krijgt. Daarna kun je de keuze maken of je je administratie zelf wilt gaan doen of wilt uitbesteden.
Alles uitbesteden
Je kunt je complete administratie uitbesteden bij een administratiekantoor, door maandelijks of per kwartaal een schoenendoor met bonnetjes en facturen naar je boekhouder te brengen. Je boekhouder verwerkt vervolgens alle gegevens in het systeem en doet je btw-aangifte. Je hebt zelf geen inzicht in of overzicht van hoe het met jouw onderneming gaat. Dit is de klassieke werkwijze van het administratiekantoor.
Jij maakt zelf je verkoopfacturen en het administratiekantoor boekt deze handmatig in. Dit is een dubbele verwerking. Bedenk goed of dit verstandig is. Alles wat je uitbesteedt, kost immers geld. Zijn er meer dubbele werkzaamheden, die zowel door jou als door het administratiekantoor worden gedaan? En hoe ver gaat jouw administratiekantoor in het aanleveren van gegevens? Welke werkzaamheden kun je beter in eigen hand houden?
Samenwerken met een administratiekantoor
De komst van online boekhoudpakketten heeft ervoor gezorgd dat je op een andere manier kunt samenwerken met je administratiekantoor. Hierdoor kun je dubbele werkzaamheden die veel tijd en geld kosten, voorkomen. Het goed gebruiken van een online boekhoudprogramma zorgt voor een efficiëntere administratie.
Je factureert vanuit het boekhoudpakket. Dit houdt in dat het administratiekantoor jouw verkoopfacturen niet meer hoeft in te boeken, maar enkel hoeft te controleren. Je kunt eens per maand je inkoopfacturen en bankafschriften naar het administratiekantoor mailen of brengen, waar de gegevens worden verwerkt. Deze samenwerkingsvorm met het administratiekantoor is sterk in opkomst. Het is transparant om met het online boekhoudpakket te werken. Jij kunt precies zien wanneer jouw administratie is bijgewerkt en hoe je bedrijf ervoor staat. Als de verwerking te lang duurt, kun je je administratiekantoor hierop aanspreken.
In het boekhoudprogramma zit een rapportage, waarin je per periode je cijfers kunt bekijken. Waar vroeger je resultaat niet inzichtelijk was omdat al je gegevens bij het administratiekantoor stonden, heb je nu dus overal en altijd online inzicht in je financiële situatie. Transparantie staat voorop.
Heb je hier vragen over? Dan kun je altijd contact opnemen met één van onze administratiekantoren.
Op jouw financieel succes,
Machiel Keet,
Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”
– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld
– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.
– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?
Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.
Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.