2 activiteiten 1 bedrijf

 

Hoe regel ik  twee activiteiten in mijn eenmanszaak?

 

Ondernemers zijn creatieve mensen. Het komt met regelmaat voor dat er twee verschillende activiteiten in één eenmanszaak voor komen. Het is niet mogelijk om meerdere eenmanszaken te registreren bij de Kamer van Koophandel. Hierdoor is het ook niet mogelijk om meerdere btw nummers te krijgen als eenmanszaak.

Hoe kan ik dan toch twee verschillende activiteiten in één bedrijf hebben?

 

Om je een beeld te geven, volgt hier een voorbeeld van één ondernemer met twee verschillende bedrijfsactiviteiten. Laten we de ondernemer voor het gemak even Jan noemen.

Jan heeft een eigen garage, hij werkt nagenoeg altijd alleen. Als hij mensen extra nodig heeft, dan huurt hij zzp’ers in of iemand via een uitzendbureau. Auto’s zijn Jan’s lust en leven. Naast het sleutelen aan auto’s, vind hij het verzamelen en handelen in miniatuur klassieke auto’s ook enorm leuk. Deze hobby is dusdanig uit de hand gelopen dat hij een webshop heeft opgezet waarop hij de miniatuur auto’s op verkoopt. Daarnaast staat hij met een stand op diverse beurzen waar hij de miniatuur auto’s verkoopt. Deze handel levert inmiddels aardig wat op.

 

De garage activiteiten worden gefactureerd onder de naam Jan’s garage en de handel in miniatuur auto’s onder de naam Classic car collectors.

 

Jan is enkele jaren geleden gestart met zijn garage, en zo staat hij ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De miniatuur auto’s komen er nu bij. Om te beginnen gaat Jan naar de Kamer van Koophandel om de tweede handelsnaam, Classic car collectors, te registreren. Dit kan overigens ook online.

Daarna richt je de administratie zo in dat de facturatie op verschillende namen gaat. De naam-adres-woonplaats gegevens en de nummers van de KvK inschrijving en de belastingdienst blijven gelijk. Het verschil zal met name tot uitdrukking komen in het logo.

 

Je kunt overwegen om ook een tweede bankrekening te openen waarop de inkomsten van Classic car collectors terecht komen. Je betaald dan wel twee keer de bankkosten, maar dan heb je de inkomsten en de uitgaven wel heel zuiver gesplitst.

Richt vervolgens je administratie zo in dat je de resultaten van beide activiteiten eenvoudig zichtbaar zijn of berekend kunnen worden.

 

Zo zie je dat het relatief eenvoudig is om verschillende activiteiten onder verschillende namen actief te hebben. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan contact op met één van onze administratiekantoren.

 

Op jouw financieel succes,

 

Machiel Keet,

Word lid van het gratis boekhoudplatform voor de zzp’er

– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers”

– Administratie uitbesteden: Administratiekantoren Gere-geld

– Hèt online boekhoudpakket voor de zzp’er, Gere-geld.

– Ken je iemand die een administratiekantoor wil starten?

 

Het is onze missie om bij te dragen aan jouw levensgeluk door je financieel succesvoller te maken. Ken jij iemand die financieel succesvoller wil worden? Dan horen wij dat graag. Aanbevelingen van u, zijn belangrijk voor ons.

Starter? Download dan ons GRATIS E-book met herkenbare situaties, valkuilen en tips.

Over de schrijver
Reactie plaatsen